Synergon Integrator
Magyar oldalak/Hírek/Szakértői vélemények
Betűméret növeléseBetűméret csökkentése
Nyomtatás
Unified Communication - Történelem (3. rész)
2010.10.18. hétfő 15:21

A szinte nap mint nap új fejlesztéseket felmutató informatika területén nehéz megmondani, mit hoz a jövő. Mégis a ma már használt, illetve kísérleti jelleggel megjelenő megoldások alapján három jelentős irányt lehet meghatározni a Unified Communication (UC) területén.

Az első irány a felhasználó igények minél magasabb szinten történő kielégítése. A megjelenítendő információk - legyenek bár vizuálisak vagy audiok, vagy akár egyéb érzékekre ható információk -, egyre életszerűbb visszaadása. Ebbe az irányba mutat a hétköznapokban is már megjelenő, egyre fejlettebb kép, hangsugárzó eszközök elterjedése. Példaként említhetjük a 3D TV-ket, valamint a térhatású hangzást biztosító egyre fejlettebb audio rendszereket. Bár ameddig a 3D látvány csak kiegészítőként használt szemüveggel tapasztalható, addig az üzleti felhasználások területére ez a technika kevésbé fog betörni. Jelenleg is jól látszik már az a törekvés – lásd Telepresence megoldások -, hogy a minél életszerűbb megjelenítés érdekében több kamera és mikrofon képezi le a kifejezetten a kommunikációra kialakított szoba képét. Ebben a helyiségben minden felhasználó számára elérhető érintőképernyős felületen jelennek meg azok az alkalmazások, amelyek minden résztvevő számára elérhetők. A nagyon távoli jövőben a holografikus megjelenítés is elképzelhető, mint ahogy erre kísérleti jelleggel, de már látni megoldásokat szakmai kiállításokon. Mindenki ismerheti a jelenetet a Csillagok háborúja c. filmből, amikor a Jedi lovagok konferenciát tartanak.

A következő irány, a minél szélesebb körű elérhetőség. Erre lehet példa a mindenki számára jól ismert és igen elterjedt Skype, vagy a hasonlatos kommunikációs rendszerek, melyek többsége egy egyszerű instant messaging (azonnali üzenetküldő) szoftverből nőtte ki magát. Ezek a kommunikációs megoldások már szinte minden funkciót képesek ellátni, amelyek korábban szinte kizárólag vállalati megoldások részei voltak. Ma már elérhető a hagyományos telefonrendszerekhez kapcsolódás, elérhető a pont-pont, vagy akár több pontos videokonferencia, alkalmazás megosztás, desktop sharing, stb. Az ilyen megoldások komoly népszerűségre tettek szert, és sok helyen már konkurenciát jelentenek a vállalati ún.  professzionális rendszereknek. Különösen igaz ez, mióta megjelentek ezeknek a  rendszereknek a vállalati környezetben elvárt, fokozottabb biztonsági előírásoknak is megfelelő verziói.

A harmadik jelentős iránynak nevezhetjük a központosított, hostolt megoldásokat, melyek valójában már ma is léteznek, és talán szűkebb körben való elterjedtségük miatt lehet őket a jövő megoldásai között említeni. Ez a technológia valójában központi szolgáltatókon keresztül juthat el a felhasználókhoz, akik igényeiknek megfelelően választhatnak az UC megoldások közé sorolt szolgáltatások közül. A felhasználó számára ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy web oldalra jelentkezik be, ahol is alkalmazásainak mindegyike egy felületen keresztül elérhető. A szolgáltatás csomagok rugalmasan követhetik a felhasználói igényeket, valamint felhasználók között különböző jogosultságok is megállapíthatók. Ezen az elven működik a jelenleg a Cisco fennhatósága alatt létező WebEx nevű szolgáltatás, amin keresztül számos interaktív oktatás zajlik már napjainkban is. De akár ide sorolhatók a Google kezdeményezései, ahol felhasználóként levelezhetünk, chatelhetünk. A szolgáltatás az elérhetőségi állapot kijelzését, valamint képek és fi le-ok megosztását is biztosítja. Akár földrajzi hollétünkről is azonnali információk láthatók GPS koordináták alapján.

Oldal tetejére

Megoldásainkról bővebb információt a kapcsolatfelvételi űrlap kitöltésével és elküldésével kérhet.